Aan de eerste aanbesteding GT Mobiele Telecommunicatie deden ongeveer tweehonderd gemeenten mee. Door op deze manier mobiele 'telefoontikken' in te kopen, bespaarden de deelnemers gezamenlijk zo'n 100 miljoen euro. Het was een absolute klapper. Voor spijtoptanten volgde kort daarna GT Mobiel 2. Toch deden nog niet alle gemeenten mee. We vroegen Zaanstad en Apeldoorn waarom toen niet en of ze gaan aanhaken bij GT Mobiel 3.

Door: Karina Meerman

Deze maand beginnen de interne voorbereidingen voor GT Mobiel 3. De aanbesteding voor mobiele data wordt in 2021 in de markt gezet, met de gunning gepland voor het vierde kwartaal en de start van het contract in het eerste kwartaal van 2022. Gemeente Zaanstad is er deze keer wel bij. "Natuurlijk," zegt inkoper Rob den Dulk. "Samen inkopen bespaart tijd en geld en het scheelt specialistische kennis in huis halen. Binnen het sociaal domein zijn we al veel langer gewend samen te werken op het gebied van inkoop. En jeugdzorg is natuurlijk regionaal georganiseerd. Gemeenten doen vaak dezelfde dingen, dan is het handig om ze te delen."

Private mobility

De reden dat Zaanstad niet meedeed met de eerste aanbesteding GT Mobiel is omdat de gemeente toen zijn eigen telefonienetwerk had. Toen het gemeentehuis in 2011 werd opgeleverd, wilde men niet alleen een opmerkelijk uiterlijk, maar ook iets heel nieuws met telecom. Zaanstad koos voor een eigen telefoniesysteem via private mobility en werd zelf provider van gemeentelijke telefoontikken. Dat kostte toch zeker enorm veel tijd en geld om uit te zoeken en aan te leggen? "Nee hoor," vertelt Den Dulk, "Het was wel iets anders, dus we moesten technische expertise inschakelen om het goed te kunnen uitvragen. Er kwam toevallig ook een licentie voor Nederland vrij, toen was het zo geregeld. Waarom we het zo deden? Het was hartstikke nieuw! Alleen Tata Steel had het. En Schiphol, geloof ik. Toen GT Mobiel 1 kwam hadden wij net al deze afspraken gemaakt."

On prem

Ook de Gemeente Apeldoorn had een eigen telefonie-oplossing. Leveranciersmanager Huib Schröder schetst een beeld van een computer in een afgesloten hok in de kelder van waaruit de telefonie werd geregeld. "Wij hadden een oplossing on prem, op eigen terrein, en werkten samen met KPN. Wij wilden meer functionaliteit en startten daarom een aanbesteding. In die periode begon ook GT Mobiel 1, maar de vast-mobiel-oplossing die wij wilden zat daar niet in. Daarom deden wij niet mee." Vast-mobiel houdt in dat iedereen op één telefoon de gesprekken van zijn mobiele nummer kan ontvangen en van zijn 055-nummer van de gemeente.

Aan GT Mobiel 3 doet Apeldoorn hoogstwaarschijnlijk wel mee. Schröder: "Het was bijzonder sympathiek dat men van GT speciaal bij ons op bezoek kwam om te praten over wensen en plannen. Dat heeft indruk gemaakt. We hebben de knoop nog niet doorgehakt, maar in december wonen we een bijeenkomst bij over het onderwerp. Het moet natuurlijk wel passen bij de huidige overeenkomst. Het zal wel voordeliger zijn wanneer het via de VNG loopt, maar als iets stuk gaat, moet ik nog steeds met mijn leverancier praten dus dat verandert niet."

Aansluiting

Zaanstad was bij GT Mobiel 2 al om. Den Dulk: "We zaten toen al jaren op ons eigen netwerk en nieuwe investeringen waren nodig. We hebben een upgrade overwogen, maar toch gekozen voor samenwerking via GT Mobiel 2 en dat ging goed. Financieel en technisch sloot dat goed aan. Prijstechnisch heeft het dankzij de volumes die wij als gemeenten gezamenlijk afnamen, een forse besparing opgeleverd. Zeker in vergelijking met het eind van het contract dat we hadden." Wat GT Mobiel 3 gaat opleveren is nog afwachten. "Maar het is sowieso goed om met regelmaat opnieuw naar de markt kijken."

Het contract van GT Mobiel 3 wordt straks ondergebracht bij het Servicecentrum Gemeenten van VNG Realisatie.