Voor dit eerste recept hebben gemeenten, vanuit de Omgevingwet, gezocht naar de samenhang tussen tevredenheid van burgers en de klachten die binnenkomen bij de gemeente over een wijk. Het eindresultaat is een visualisatie waarmee sneller inzicht te verkrijgen is op uitvoeringsniveau.
Tags: #Voorgerecht #Gelukt
Deelnemende gemeenten
- Leidschendam-Voorburg
- Voorschoten
- Wassenaar
- Zoetermeer
- Alphen aan den Rijn
Ingrediƫnten
- alle klachten van een gemeente, inclusief de tekstuele beschrijving
- de opvatting over de wijken op basis van de leefbarometer
- omgevingsplannen
- CBS wijkgegevens
- BGT
- foto's google streetview
- en nog veel meer
Bereidingswijze
Klachten zijn onderverdeeld in clusters en toegeschreven naar een fysiek punt op de kaart. Vervolgens is de puntenwolk toegeschreven per wijk. De opvatting over de wijk is uitgedrukt in een cijfermatig oordeel. Er kan vervolgens gekozen worden om een bepaalde wijk of een bepaald cijfer te selecteren om te zien wat voor soort klachten er samenhangen met het oordeel over de wijk. Daarnaast is het mogelijk op basis van de tekstwolk generiek te zijn welke klachten wijkoverstijgend zijn.
Oordeel
Pluspunten
- snel zichtbare helderheid over samenhang
- goed toepasbaar voor uitvoering
- verrassende inzichten in soorten klachten
- eenvoudig toe te passen voor alle gemeenten
Minpunten
- termen blijven beperkt door clustering
- is wat minder big data dan andere trajecten
- kan niet direct worden toegepast voor heel Nederland vanwege noodzaak eigen gemeentelijke data